۱۳۸۷ تیر ۱۷, دوشنبه

WALL*E

"در wall*Eانسانها ربات هستند"

پیکسار موفق شده 3 چیز رو بار دیگر با موفقیت کامل خلق کند :1انیمیشن شگفت انگیز 2جلوه های ویزه شگفت انگیز 3یک داستان علمی تخیلی جذاب.

بعد از کونگ فو پاندا فکر میکردم که دیگه دیدن یک انیمیشن خوب خیلی دور از انتظاره اما ما اینجا یک انیمیشن عالی داریم مثل در جستجوی نمو شما میتوانید از اون لذت ببرید حتی اگه از سن و سالتون هم گذشته باشد.
wall*Eیک کار عظیم و کم دیالوگ است است که در ان از دیالوگ های گیج کننده هیچ خبری نیست .این فیلم به راحتی از حصار زبان عبور کرده که مهمترین خصوصیت فیلم است.بیش از یک سوم فیلم کاملا بدون دیالوگ است و در مابقی فیلم نیز از کاراکتر اصلی صداهایی بیش از ویز ویز و خرخر شنیده نمیشود! فیلم ظاهرا یک داستان عاشقانه را دنبال می کند اما در لایه های زیرینش هجویه ایست بر افراط و تفریط های بشری و نابسامانی در روابط میان انسانها.

فیلم نماهای فوق العاده زیبایی دارد .مثل سایر فیلمهای پیکسار شما میتوانید رنگین کمانی از رنگهای جذاب را در تصاویر ببینید .همه چیز در فیلم سبک شناسی شده است مثل قیافه wall*Eکه عبوس است و دارای دو چشم مثل دوربین است .فیلم مناظر حیرت انگیزی از فضا را نشون میدهد که شما فقط میتوانید در بهترین فیلمهای علمی تخیلی چنین چیزهایی رو ببینید.

این شایذ برای کمپانی پیکسار یک رکورد باشد .انیمیشن های پیکسار از لحاظ فنی فیلم به فیلم بهتر از قبل میشود.این فیلم به قدری زیرکانه و باهوش و خیره کننده است که ممکن است شما رو دچار دگرگونی کند.

wall*Eداستان ارتباط است که خیلی جذاب بیان میشود.طراحی نماهای فیلم خیلی قوی است..استنتون و جیم ریادور و پیتر داکتر موفق شده اند دو دنیای متفاوت را در فیلمنامه خود خلق کنند.یکی سیاه و عبوس و پست و مخرب که شهر زمین است و دیگری خوش اب و رنگ و جذاب که انسان ها در ان معلقند به نام شهر فضایی.
بن بورت طراح صدای فیلم صداهای پر معنی برای کارکتر های فیلم گذاشته مخصوصا برای wall*Eکه صداش بدجوری به قیافه عبوسش میخوره.

wall*Eتوسط اندرو استنتون، کارگردانی شده است کسی که در جستجوی نمو را کارگردانی کرده بود. در جستجوی نیمو Finding Nemo به کارگردانی اندرو استنتون، فیلمی که اکران حیرت آورش در سال ۲۰۰۳ هنوز در یادها باقی است، نه تنها پیش بینی مایکل آیزنر Michael Eisner مبنی بر اینکه این فیلم یک بیداری مجدد برای کمپانی دیزنی خواهد بود را به واقعیت نزدیک کرد، بلکه در جستجوی نیمو تا به امروز بعنوان موفق ترین فیلم استودیوی پیکسار شناخته میشود.

سال ۲۷۰۰ میلادی است ، تمامی انسانها زمین را ترک کرده اند، اما یکی از آنها فراموش کرده است آخرین رباط را خاموش کند . WALL*E هر روز طبق برنامه ریزی به انجام کارهای خود می پردازد ولی پس از گذشت چندین سال او به این موضوع پی می برد که برای چه او را ساخته اند و ….

اندرو استنتون درباره انیمیشن نظر جالبی دارد .اون میگه:من هرگز وقتی که به تماشای فیلمی میروم با خودم فکر نمی کنم که قرار است یک صحنه ی تعقیب و گریز در این فیلم ببینم. یا مثلا قرار است شاهد یک سکانس عاشقانه ی طولانی باشم. نمی دانم چرا مردم در مورد فیلمهای انیمیشن اینگونه فکر میکنند؟ یک فیلم انیمیشن ، فقط یک فیلم است. آنچه که مهم است داستان فیلم است و بهترین شیوه ی تعریف کردن این داستان.

اولین سوالی که پس از دیدن فیلم WALL*Eبه ذهنتان میرسد این است که WALL*Eیک ربات است یا ادم ؟اما WALL*Eدر فضا زندگی میکند و ظاهرش پر از جذییات یک موجود فضایی است.ایا WALL*Eیک ETجدید است؟من مطمئن نیستم.چون نه میمیک اونو داره و نه بازیگوشی ET.به نظرم یک R2D2است.ولی اینا اصلا مهم نیست .مهم اینه که پیکسار یک کاراکتر ماندگار دیگر خلق کرده است.شاید هم قبلا در فضا دوست ETبوده.

WALL*E(کوتاه شده شده :WASTE ALLOCATION LOAD LIFTER EARTH-CLASSاست)بعد از 100سال تنهایی و بعد از ملاقات با یک ربات مونث و براق و دلچسب به نام EVE(که کوتاه شده :EXTERA-TERRESTRIAL VEGETATION EVALUATORاست) است که باعث میشود تازه جایگاه خودش رو در دنیا پیدا کند و EVEدنیای اینده رو که همون دنیای جدید WALL*Eاست رو بهش نشون میدهد.

پیکسار بعد از زندگی حشره و داستان اسباب بازی و.....حالا WALL*Eرا به بازار عرضه کرده است .نکته ای که باعث موفقیت این شرکت شده است این است که پیکسار هیچوقت به کاری که انجام داده است راضی نشده است و همیشه خواسته چیزی بهتر از قبلی به بازار عرضه کند.

WALL*Eهمزمان با دو انیمیشن Glago’s Guest یا مهمان گلاگو نام فیلم انیمیشن کوتاه تازه ی دیزنی است که همراه با Presto ی پیکسار در جشنواره ی انسی امسال نخستین نمایش خودش را تجربه کرد به اکران در امده است.. Glago’s Guest ، به کارگردانی کریس ویلیامز Chris Williams قرار است همزمان با فیلم بعدی دیزنی یعنی Bolt( باز هم به کارگردانی کریس ویلیامز) و بصورت پیش نمایش این فیلم به روی پرده برود . Glago’s Guest داستان یک سرباز تنهای روسی را تعریف میکند که در یک پاسگاه دورافتاده در سیبری زندگی کسالت بار و یکنواختی دارد. اما یک روز با ورود یک مهمان عجیب، زندگی یکنواخت و معمولی گلاگو ( سرباز روس) متحول میشود. او بزودی درخواهد یافت که ماهیت هر چیزی لزوما به همان صورتی که دیده میشود نیست.

چه کسی فکرش را میکرد که WALL*Eبا کمترین دیالوگو یک داستان عاشقانهبین دو روبوتیکی از بهترین فیلهای تابستان امسال باشد .WALL*Eبی شک یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینما درباره اثر مخرب انسان بر روی کره زمین است .

WALL*E به ما جادوی عشق را نشان میدهد .شاید ما هم در اینده یک WALL*Eبشیم ......شاید!
WALL*Eبه ما راه صعود به قله ها رو نشون میده/چگونگی تسخیر یک دنیا توسط فردی که خودش فکر میکرد کاری جز جمع کردن زباله ها نداره و به هیچ درد دیگری نمی خورد /

نقد از :موحد منتقم
منبع :

هیچ نظری موجود نیست: