۱۳۸۷ آذر ۲۴, یکشنبه

نقدی بر فیلم شک

نقدی بر فیلم شک




























نقدی بر فیلم شک DOUBT

فیلم بر اساس نمایشنامه ای به همین اسم نوشته شده و به نویسندگی جان شانلی . نمایشنامه و نمایش آن در صحنه ی تاتر با موفقیت های بسیار و نظر مساعد بینندگان و منتقدین مواجه شد . کارگردانی فیلم بر عهده ی خود شانلی است که قبل از این فیلمهایی نظیر ... و... را از او دیده ایم . ایفای دو نقش اول فیلم هم بر عهده ی مریل استریپ و سیمون هافمن دو بازیگر بزرگ و کار بلد سینمای هالیوود گذاشته شده . مریل استریپ که امسال توانست با بازی در فیلم موزیکال ماما میا توانست باز هم ارزش های خود را ثابت کند و هافمن که متخصص بزی در نقشهای درام است .

داستان فیلم از آنجا آغاز می شود که در یک مدرسه ی دینی Beauvier که یک راهبه ی قدیمی است به Brendan Flynn کشیش تازه وارد مدرسه شک می کند که با یکی از دانش آموزان مدرسه رابطه دارد و این موضوع باعث متقابل این دو در تمام زمینه ها می شود راهبه که از طرفداران سخت قوانین و سنت های گذشته مدرسه است در مقابل کشیش تازه وارد که از قوانین خشک مدرسه شکایت دارد قرار می گیرد . و تقابل این اندیشه های قدیم و جدید ادامه ی داستان را شکل می دهد...

فیلیم به مسائلی همچون عشق مذهب قدرت و اخلاق توجه دارد و به باورهای مذهبی یک راهبه و نوع برخورد او با وشکافی هایی که در دین و اعتقاداتش انجام می شود.تقابل بین باورهای مذهبی قوی و سنتی یک راهبه و برخوردهای بین او با کشیشش با عقاید جدید . راهبه ای که عقایدش را نیازی نمی بیند که ثابت کند اما همه را به خاطر اعتقاشان بازخواست می کند.

(( مقاومت در برابر تغییر ))

جدال بین این دو نه برای برتری یافتن بلکه برای حذف طرف مقابل است. کشمکشی همیشگی بین سنت های قدیمی از هر لحاظ و باورهایی که با خصوصیات امروز تطبیق داده شده اند.فیلم معنای خوبی را تفسیر می کند و اینکه آیا خوبی را می توان در یک قانون و چهار چوب قرار داد مانند آنچه در ادیان و مگتب ها گفته می شود یا خیر. بازی مریل استریپ باز هم مانند همیشه در حد فوق العاده است بسیار روان و کامل به طوری که عده ای از منتقدین نامزدی اسکار را برای او پیش بینی می کنند. نقش هافمن هم به خوبی در برابر بازی استریپ می درخشد و هر دو توانسته اند به لطف دیالوگهای قوی در بازی خوب موفق باشند.دیالوگها واقعا زیبا و پر معنی است و لوکیشن های فیلم به خوبی حس تقابل بین دو هنرپیشه را به تصویر می کشد. با اوج گرفتن هر کدام از عقاید یک طرف صحنه ها به همان سمت می روند. جدال بین دو نقش بدون هیچ گونه جانبداری انجام می شود و دیالوگها هیچ کس را مجکوم نمی کند.

در مجموع اگر به دنبالی فیلم عالی و تاثیر گذار هستید و داستانی می خواهید که شما را تا به آخر به دنبال خود بکشد . شک شما را کاملا راضی خواهد کرد
.

هیچ نظری موجود نیست: