۱۳۸۷ آذر ۲۶, سه‌شنبه

نقد Gran Torino

Gran Torino



















باز هم ایستوود و باز هم یک فیلم دیگر . این بار با گراند تورینو ایستوود نگاهی به مراسم اسکار دارد . گراند تورینو را باید ادامه دهنده ی فیلم های اسکاری ایستوود دانست . در چند سال اخیر عادت کرده ایم همیشه او را با فیلمی مورد توجه منتقدین و فیلم دوستان ببینیم فیلمهایی که در مجمع چهار اسکار برایش به ارمغان اورده اند. امسال بعد از همکاری خوب او و آنجلینا جولی در فیلم عوض شده که آن نیز تجربه ای موفق بود . ایستوود باگاند تورینو آمده است. فیلمی که جزو آخرین شانس ها او برای کسب اسکار بازیگری برای کلینت 78 ساله باشد .
اما گراند تورینو
داستان فیلم در باره ی والت کووالسکی کهنه سرباز امریکایی جنگ کره است که اکنون در یکی از محلات متوسط زندگی می کند . والت فردی تند خو با عقاید نژاد پرستانه است . کم کم محله او به محل زندگی مهاجران آسیایی تبدیل می شود و این مسئله موجب عصبانیتش می شود . اما در طی یکسری اتفاقات او با آنها رابطه برقرار می کند و به حامی آنها در برابر گروهی تبهکار تبدیل می شود...

یکی از مهم ترین نکات فیلم بازیگران است . اول خود ایستوود که نقش و بازی فوق العاده ای از خود نمایش می دهد نقش انتخابی اش کاملا به نوع فیزیک و صورت ایستوود مطابقت دارد . و او توانسته به خوبی احساسات یک کهنه سرباز نژاد پرست را به خوبی ایفا کند .بازی خود ایستوود در به چالش کشیدن تفکرات نژادپرستی و اینکه چگونه مردی با این عقاید در سال های آخر عمرش نگرشش تغییر می کند و از کسانی که اهمیتی برایشان قائل نیست چیزهایی یاد می گیرد بسیار تحسین برانگیز است . نکته ی دیگر فیلم موسیقی خوب و روان آن است تا جایی که توانسته نامزدی مراسم گلدن گلاب را کسب کرده است . تم و داستان فیلم از ابتدا تا انتها سیر صعودی و تکاملی دارد ..نکته ی دیگر استفاده از بازیگرانی است که اکثر آنها برای اولین بار مقابل دوربین قرار گرفته اند و یکی از هنر های دیگر ایستوود در کارگردانی هدایت و هماهنگی این نا بازیگران به بهترین شکل ممکن است . شخصیت محوری فیلم والت کووالسکی نوعی بازخورد از تمامی نقش های ایستوود است نمادی از نقش های وسترن که بازی کرده و شخصیتی های کثیف فیلم های دهه ی گذشته اش . نمایی کلی از تمام کارهای قبلی اش در گراند تورینو به چشم می خورد. در مجموع گراند تورینو را باید کاری خوب عالی و کامل دانست که تمامی طرفداران ایستوود و کسانی که به دنبالی فیلمی متفاوت هستند هم از ژانر درام و هم اکشن را راضی می کند . فیلم ارزش دیدن را به طور قطع خواهد داشت و احتمالا تاثیر گذار بر شما خواهد بود . باید دید این فیلم می تواند اسکار بازیگری را برای ایستوود به همراه بیاورد . یا او باید به اسکارهای کارگردانی اش قناعت کند.

هیچ نظری موجود نیست: