۱۳۸۷ آذر ۲۴, یکشنبه

نقد فیلم milk+کلیپ فیلم

























میلک داستان فردی به همین نام است.میلک اولین مرد همجنس بازی بود که وارد سیاست شد . این کار او نه تنها وجه عمومی را راجع به افراد همجنسباز تغییر داد بلکه معنی تلاش و مبارزه را برخلاف تمامی ناملایمات به مردم نشان داد. میلک در دهه 70 میلادی در سانفرانسیسکو زندگی میکرد . قضیه زندگی همجنس بازان در حال حاضر هم مورد قبول بسیاری از آمریکاییها نیست ، توجه به این نکته میتواند اهمیت کاری را که میلک در 30 سال پیش انجام داده به شما نشان دهد . اشتباه نکنید ما در مورد همجنس بازان یا دفاع یا رد فلسفه آنها نمیپردازیم بحث ما بحث تلاش است برای خواسته هایمان برای عقایدمان . میلک شاید یک قهرمان محسوب نشود ولی آنقدر این شهامت را داشته که برای عقاید و اهداف خود مقابل هر دو طرف، هم دولت و هم مردم بایستد . مردم دهه 70 او را به خوبی یاد می آورند مخصوصا با مرگ تراژیکش یک سال بعد از موفقیت اش در انتخابات . شاید پرداختن به موضوع همجنس گرایان در حال حاضر موضوع داغ و جدیدی نباشد ولی بالاخره باید فیلمی راجع به این شخصیت ساخته میشد و چه بهتر که کارگردان با حوصله ای مثلGus Van Sant این کار را انجام دهد که شناخته شده ترین کارش برای ما ایرانی ها Good Will Hunting است که بارها از تلویزیون پخش شد .

Gus Van Sant واقعا کارگردان نکته بینی است وی قبلا هم استعداد خود را در نقل داستانهای شخصی و استفاده از نقل قولهای موثر نشان داده . شخصیت میلک که وی خلق کرده یک انسان کاملا ملموس است . با مردم راه میرود با مردم غذا میخورد بعضی چیزها را دوست دارد و بعضی را نه .. میلک ون سانت تنها یک سمبل در فیلم نیست که همه با انگشت نشانش دهند و بگویند این همان است . یک فرد عادی است . Van Sant سانفرانسیسکو 70 را بخوبی نمایش داده است تمامی کرکترهایش دوست داشتنی و قابل هم ذات پنداری اند . حتی سبک فیلمش را هم به همان صورت دهه 70 ساخته است یعنی توجه به همه جزئیات و شخصیتها ، به همین علت هنگام تماشا فکر میکنید فیلم در همان دهه ساخته شده است . وی کارگردان موفقی است . حداقل اگر عالی نباشد بد هم نیست . همیشه آرام و با حوصله در مسیر خود پیش میرود .

بازیگران این فیلم هم نقش های خود را عالی بازی کرده اند گاهی شک میکنید که آیا واقعا همجنس بازند؟ باید توجه داشته باشید که نقش های این چنینی را هر کسی قبول نمیکند . بنابراین دست کارگردان برای انتخاب هر بازیگری باز نیست .این موضوع حتی در جایی مثل آمریکا هم رایج است . بازی خوب این بازیگران را نیابد از زحمت کارگردانشان جدا کنید . قبلا هم گفته ام که یک فیلم یعنی کارگردان . اما Sean Penn ،همیشه بازیگر خوبی بود بسیاری جوایز دریافت کرده و بی شک باز هم دریافت خواهد کرد که یکی برای همین فیلم خواهد بود . شخصیت دوست داشتنی که وی خلق کرده با آن حرکات و بیان تنها برای میلک باقی خواهد ماند و این بیشترین استعداد یک بازیگر را میرساند . این فیلم را ببینید حتی اگر به سیاست و موضوع همجنس گرایی توجه ای ندارید ..عوامل خوب این فیلم ساعتی خوشایند و به یادماندنی برای شما نمایش خواهند داد

هیچ نظری موجود نیست: